3 hacks om je online training beter te verkopen

Een extra inkomstenstroom voor jezelf opzetten waardoor je onafhankelijk van tijd en plaats geld kunt verdienen. Dat wil jij ook! Wanneer je je online training hebt gemaakt wil je deze succesvol verkopen. Hoe pak je dit aan?

Succesvol verkopen van je online training

Je kunt niet succesvol online ondernemen zonder aan je marketing te werken. Wanneer je een online product verkoopt is dit nog belangrijker. Hiervoor heb je een verkoopfunnel nodig.

Doet dit je denken aan opdringerige telemarketeers? Fear not. Je kunt op een hele authentieke manier je funnel opzetten. Uiteindelijk wil je waarde leveren aan je ideale klant en vertrouwen bij ze opbouwen om met jou in zee te gaan. Dit doe je met je verkoop- of salesfunnel.

Wat is een verkoopfunnel?

Een verkoopfunnel is de reis die mensen afleggen vanaf het eerste contactmoment met jou tot dat ze klant worden.

Een funnel kun je ook zien als een trechter. Het eerste contactmoment met jou kan zijn dat ze een post van jou zien op Instagram of je website bezoeken. De groep die hier terecht kunt bevindt zich bovenin de trechter.

Jouw funnel: meerder contactmomenten

Niet iedereen die hier terecht komt zal ook klant bij je worden. Een select groepje wordt uiteindelijk klant. Zij belanden als het ware onderin de trechter. En hebben om hier te komen veel meer contactmomenten nodig.

Jij zorgt dus dat je in elke fase van de klantreis contact hebt met je klant en ze “warm” maakt. Dat klinkt wat getruct maar uiteindelijk heb jij een product waarmee je mensen echt wilt helpen. Dan is het nodig deze te verkopen. Zo simpel is het.

Ook interessant: hoe meer mensen je bovenin de trechter vindt, hoe meer verkopen. Uiteindeljk wordt namelijk een bepaald percentage klant. Dat is zo interessant aan online marketing. Het is meetbaar en ook te sturen.

Meer klanten = meer omzet

Jouw doel is dus om ervoor te zorgen dat mensen je leren kennen. Want hoe meer mensen zich in je vijver bevinden, hoe meer jij verkoopt en dus hoe meer omzet jij maakt.

Kleine sidenote: als je een online training combineert met bijvoorbeeld een 1 op 1 gesprek wil je natuurlijk wel dat de klanten die je aantrekt ook echt bij je passen. Hiervoor is het nodig dat je je ideale klant heel helder hebt.

Het eerste contactmoment kan een websitebezoek of kijkje op je Instagramprofiel zijn. Dat is leuk maar ook erg vluchtig.

Om ervoor te zorgen dat mensen het contact met jou houden wil je dat ze op jouw e-maillijst terecht komen. Hiervoor maak je een weggever. Dit is iets wat je gratis aanbied op je website, zoals een e-book of mini-cursus, in ruil voor een e-mailadres.

Vervolgens zorg jij voor een e-mailfunnel – simpelweg een reeks e-mails – zodat jij nog meer contactmomenten hebt met je potentiële klant.

Uiteindelijk verwijs je naar je salespagina waarop jij je online training aanbiedt. Opnieuw zal slechts een select groepje de stap zetten daadwerkelijk klant te worden. Dat is niet erg, want jij wilt ook niet iedereen als klant. Je wilt mensen aantrekken die bij je passen.

Denk je nu ‘maar dat is toch niets voor mij’. Als jij een succesvol online bedrijf wilt kun je niet zonder verkoopfunnel. 

Zie het als een uitdaging om content te delen die iets raakt bij je ideale klant en waarmee je ze echt verder helpt. Uiteindelijk is verkopen niks naders dan mensen helpen. Ze hebben alleen wel een zetje nodig en die geef je ze door voor meerdere contactmomenten te zorgen.

Stap 1: Maak een weggever

Je wilt iets aanbieden aan je ideale klant waar deze ook echt wat aan heeft. In ruil daarvoor geven ze namelijk iets terug wat je niet zomaar uitdeelt: hun e-mailadres.

Je weggever of klantmagneet staat niet op zichzelf maar heeft een relatie met je aanbod. Een weggever kan zijn: een pdf-bestand, een cheatsheet, een mini-cursus, een webinar, een e-book, you name it.

Stap 2: Bepaal waar je funnel je klanten naartoe leidt

Uiteindelijk wil je je potentiële klanten leiden naar je aanbod, zoals je online programma. Zorg dat je klantreis naar je hoofdproduct logisch is en mensen opwarmt om bij je in te stappen.

In de weggever geef je een eerste aanzet tot de oplossing van hun probleem maar je reikt ze nog niet de complete oplossing aan. Dit doe je in je online trainingstraject. 

Bonustip: zorg ook voor een instapproduct. Dit is een product voor een veel lager bedrag dan je hoofdproduct waarmee je je klant al een stapje op weg helpt. Denk bijvoorbeeld aan de meest gestelde vragen van je klanten. Dit kan een masterclass zijn maar ook een e-book, template of pdf-bestand.

Je kunt eventueel op de bedanktpagina van je weggever al linken naar je instapproduct.

Stap 3: Ontwerp een e-mail funnel

De e-mails in je e-mailfunnel zijn bedoeld om mensen enthousiast te maken voor je online training. Dit kan een reeks zijn van drie mails of van vijftien mails: net wat bij je past en wat nodig is om mensen te laten instappen.

Bij een hoger geprijsd product zul je meer mails moeten versturen dan bij een lager geprijsd product.

Je wilt dat ze jou in deze mails beter leren kennen zodat ze meer vertrouwen voelen om klant bij je te worden.

En tegelijkertijd wil je ze ook hier al waarde geven en triggeren om aan de slag te gaan met hun probleem.

Met jouw online training zorg jij voor de oplossing van een probleem en neem je een stukje “pijn” bij ze weg.

Alleen niet iedereen is zich bewust van z’n probleem. En als het stukje bewustzijn er wel is kan de stap nog groot zijn om echt actie te nemen om het probleem aan te pakken.

In je e-mail funnel geef je ze liefdevol een zetje zodat jij je uiteindelijk kan helpen. Elke mail moet dus iets raken in je klant en ze nieuwsgierig maken naar meer. 

Je e-mail automatiseren

Je hoeft gelukkig niet alle e-mail uit je e-mailfunnel handmatig te sturen.

Je zet ze een keer klaar en vervolgens worden ze keer op keer verstuurd nadat mensen je weggever downloaden. Hiervoor heb je e-mailsoftware nodig. Mailblue of Active Campaign is hier een absolute aanrader voor.

Schakel hulp in van een online techniek expert

Ben je helemaal enthousiast geworden om een weggever met e-mailfunnel op te zetten?

Ik zorg graag dat alles technisch gereld is. Natuurlijk plaats ik ook je weggever op je website en zorg ik voor de koppeling met je e-mailsysteem. Mail me hiervoor op jitske@calmonline.nl.

Wil je meer inspirende berichten ontvangen over hoe je meer flow en vrijheid kunt ervaren in je business? Meld je aan als Calm Online member en ontvang tips & tricks om het bedrijf van je dromen te realiseren in je inbox.

Lees ook: