Is de online cursus markt verzadigd?

Is de online cursus markt verzadigd?

Het lijkt alsof zo’n beetje iedereen tegenwoordig wel een online cursus aanbiedt. Dus ik kan me best voorstellen dat je dan denkt, moet ik er ook nog eentje maken? Zit er nog wel iemand op te wachten?

Content gedreven online cursussen zijn minder hot

Je kunt opgelucht ademhalen. Het is een mythe dat mensen online cursussen zat zijn. Wel zijn er bepaalde trends in de online leerwereld.

Wat mensen wel zat zijn? Online cursussen waarbij de focus ligt op het delen van informatie in plaats van het ervaren van een beleving.

We willen ons onderdompelen in de energie van onze ‘leraar’ en snakken naar daadwerkelijke verandering in ons leven. Content gedreven online cursussen waarbij je passief door de stof heen gaat zijn minder hot. 

Waar is vooral vraag naar? Met zorg ontworpen online trainingen die een behoefte vervullen. Leren is uit, ervaren is in. 

“Dit vraagt om een andere manier van kijken naar hoe jij een online training aanbiedt”

We hebben allemaal behoefte aan een stukje extra begeleiding als we worstelen met een bepaald probleem. Het is niet voor niets zo dat we er alleen niet uit komen. Voor daadwerkelijke verandering is het nodig dat je zelf in actie komt. Je omringen met gelijkgestemden die verandering zoeken op hetzelfde vlak helpt ook.

Dit vraagt om een andere manier van kijken naar hoe jij een online training aanbiedt. Het verlangt van je dat je echt kijkt naar de behoefte in de markt. Wat heeft jouw doelgroep nodig? Waar wordt hun leven beter van? Welk probleem kun je voor ze oplossen?

Als jij deze oplossing sneller helpt te bereiken heb je iets megawaardevols in handen.

Voorkom je dat je wordt meegetrokken in wat iedereen om je heen aan het doen is. Dat je bij wijze van spreken alleen een online cursus of training ontwerpt omdat  je het idee hebt dat het er nu eenmaal bijhoort. Neem een stapje terug en ga bij jezelf te rade wat de werkelijke intentie is van je training. Hoe kun jij het leven van je klant een stukje makkelijker en lichter maken?

Hoe kun jij nog meer waarde bieden met je online cursus?

Bonustip: zet jouw klant ook in actie. Denk na over hoe je jouw online cursus kunt verreiken met bijvoorbeeld 1 op 1 sessies, Voxer support, een buddysysteem of een livedag. Natuurlijk kun je ook een losse cursus aanbieden waar mensen zonder begeleiding op hun eigen tempo doorheen kunnen maar biedt hiernaast dan ook een premium variant waarbij wel extra begeleiding mogelijk is.

Wie graag van jou wil leren, wil dit waarschijnlijk ook vanwege de energie die je met je meebrengt. Dompel ze hier dan ook in onder. Maak ze enthousiast, deel persoonlijke verhalen over hoe jij zelf een verandering hebt doorgemaakt, bemoedig ze gaandeweg het traject. Wanneer je dit combineert met een intentioneel plan, om je klant van A naar B te helpen en deze te helpen een probleem op te lossen, zijn werkelijke transformaties mogelijk. Dan zullen jouw klanten staan te springen om je online training.

Wil je meer inspirende berichten ontvangen over hoe je meer flow en vrijheid kunt ervaren in je business? Meld je aan als Calm Online member en ontvang tips & tricks om het bedrijf van je dromen te realiseren in je inbox.

Lees ook: